درباره ایتالیا

تحصیل در ایتالیا  از این نظر ایتالیا سومین کشور دنیا و نخستین کشور در اروپا از نظر سهولت برای ورود دانشجویان است. در ایتالیا دانشگاه های ممتاز و دولتی بی نظیری چون دانشگاه های ساپینزا، بولونیا و پلی تکنیک میلان، تورین و بسیاری دیگر با رتبه های جهانی بسیار مناسب مطابق جدول زیر بر اساس آخرین رتبه بندی QS وجود دارند. ادامه تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی و یا به زبان انگلیسی میسر است. در صورتی که مشتاق به ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی هستید (و یا قصد دریافت مدرک کارشناسی در کشور ایتالیا را دارید)، قبل از درخواست ویزای تحصیلی از ایتالیا ابتدا شما نیازمند گذراندن دوره های زبان ایتالیایی و گرفتن نمره قبولی در آزمون Esterni که توسط مدرسه ایتالیایی در تهران “پیترو دلا واله” برگزار می شود، خواهید بود. این امتحانات بهمن هر سال برگزار شده و دانشجو با خواندن کتاب 1 و 2 Espresso و کسب حداقل نمره 160 از 200 نمره می تواند برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام نماید. لازم به ذکر است که داشتن این مدرک تنها برای گرفتن ویزا می باشد و برای ورود به دانشگاه باید مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را تهیه نمایید.
اگر قصد تحصیل در ایتالیا را داربد، اولین قدم تکمیل فرم ارزیابی تحصیلی خواهد بود. سپس یکی از کارشناسان ما فرم شما را بررسی کرده و پاسخ ارزیابی از طریق ایمیل برای شما ارسال میشود. در صورتی که پاسخ مثبت باشد، قدم های بعدی برای اقدام از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.
 

چرا در ایتالیا تحصیل کنم؟

درجه علمی بالای دانشگاه ها

دانشگاه های ایتالیا دارای شاخص علمی بالایی در سطح جهان هستند. بر اساس یک آمار در سال 2013، بالغ بر 34 دانشگاه این کشور در رتبه زیر 900 دانشگاه برتر سطح جهان قرار گرفته اند. هم چنین ایتالیا در رشته های خاصی چون معماری، هنر، مهندسی، باستان شناسی، تاریخ و علوم اجتماعی شهرت جهانی دارد.

italy01

عضو اتحادیه اروپا

کشور ایتالیا به واسطه عضویت در اتحادیه اروپا دارای استاندارد های بالایی در زمینه های مختلف از جمله بهداشت، خدمات اجتماعی، پوشش های بیمه ای و سایر موارد می باشد.

هزینه مناسب تحصیل

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در ایتالیا متغییر و به طور میانگین از 320 الی 3200 یورو در سال بوده و برای دانشجویان بین المللی نیز هزینه های تحصیل یکسان می باشد. میانگین شهریه 2000 یورو در سال است که قابلیت کاهش به 500 یورو در سال را دارد.

سکوی پرتاب

به دلیل اعتبار و قدمت بالای دانشگاه های ایتالیا، همواره دوره های دانشگاهی بسیاری به صورت مشترک بین دانشگاه های برتر دنیا و ایتالیا برگزار می شود که تحصیل در این دوره ها به طور همزمان علاوه بر تجربه زندگی و تحصیل در دو کشور، موجب می شود که دانشجو از دو دانشگاه یا حتی بیشتر مدارک پایان دوره دریافت نماید.

italy02

نظام شهریه و بورس دانشجویی در ایتالیا

به طور میانگین برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، حدوداً 1200 تا 3000 یورو در سال می باشد. بیمه دانشجویی حدوداً 150 یورو در سال هزینه دارد. هزینه زندگی به طور متوسط ماهیانه 400 – 500 یورو برای دانشجویان مجرد و برای متقاضیان متاهل به طور متوسط برای هر نفر حدود 200-300 یورو افزوده می شود. پرداخت شهریه معمولا در دو قسط قابل پرداخت است که قسط اول زمان ثبت نام و زمان حضور دانشجو در ایتالیا و قسط دوم 6 ماه بعد پرداخت می شود. امکان کاهش قابل توجه شهریه در ایتالیا
همچنین به جز بورسیه، با توجه به توانایی هایی موجود موسسه امکان کاهش شهریه سالیانه شما تا حد 500 یورو در سال نیز وجود دارد و با توجه به مورد تایید بودن این دانشگاه ها از نظر وزارت علوم ایران، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از ترم دوم تحصیل ارز دانشجویی تعلق میگیرد.

انواع بورس در ایتالیا:


در کل کمک تحصیلی در ایتالیا به سه نوع می باشد:
1. کاهش شهریه و پرداخت شهریه 500 تا 1000 یورو در سال
2. اخذ کمک تحصیلی از دولت ایتالیا به مبلغ 2500 تا 3000 یورو
3. بورس کامل 11000 تا 20000 یورویی که مختص دانشجویان ممتاز می باشد
متخصصین ما در اکثر موارد قادر به کمک در جهت اخذ بورس های دانشجویی می باشند و در اکثر موارد موفق به اخذ بورس شده ایم.
 

دانشگاه های ایتالیا

در مجموع ۲۸ دانشگاه ایتالیا  در QS آورده شده و ۱۲ دانشگاه از ۲۸ مورد دارای رتبه  زیر ۵۰۰ در رتبه بندی جهانی می باشند.دانشگاه پلی تکنیک میلان بالاترین رتبه  را در میان سایرین داراست  که معادل ۱۸۳ می باشد. این دانشگاه در رشته های هنری خود دارای رنک ۱۰ ، مهندسی ۱۴ ، آرشیتکت ۱۵ و مهندسی مکانیک ۱۸ می باشد. دانشگاه دیگری که رنک نزدیکی به دانشگاه پلی تکنیک دارد ، دانشگاه  unibo       با رتبه ۲۰۸ در جهان است .
بعد از دو دانشگاه مذکور دانشگاههای زیر در ایتالیا از رتبه های برتر جهانی برخوردارند:

 italy03
Sapienza – Università di Roma (joint 223rd)                                                                                                    
Politecnico di Torino (305th)
Università degli Studi di Padova (UNIPD, joint 338th)
Università degli Studi di Milano (joint 370th)
Università di Pisa (431-440)
Università degli Studi di Trento (441-450)
Università degli Studi di Firenze (UNIFI, 451-460)
Universitá degli Studi di Roma – Tor Vergata (481-490)
Università degli Studi di Napoli Federico II (481-490)
Università Cattolica del Sacro Cuore (491-500)

 
 
 
دوره های تحصیلی در دانشگاههای ایتالیا به این صورت می باشد: دوره های لیسانس ۳ ساله و دوره های مستر یا همان کارشناسی ارشد  ۲ ساله و دوره ی  دکتری ۶ ساله می باشد. کشور ایتالیا دارای آماری بالغ بر ۳۲۰۰۰ دانشجوی بین المللی است. دانشجویان بین المللی برای اشتغال دانشجویی در زمان تحصیل می بایست علاوه بر داشتن اجازه کار بر روی ویزاهای تحصیلی مجوزات لازم را برای اشتغال از ایتالیا داشته باشند که البته با اشتغال بطور پاره وقت دانشجو می تواند قسمتی از هزینه های خود را پوشش دهد اما لازم به ذکر است که شهرت دانشگاههای ایتالیا علاوه بر قدمت و کیفیت بالای آموزشی و فضاهای آموزشی و پرورشی مناسب و مدرن اغلب دانشجویان خود کمک هزینه های تحصیلی و زندگی پرداخت می نمایند که پوشش دهنده هزینه های ارزان قیمت تر با بهره مندی از بورس های تحصیلی نیازمند تسلط و آشنایی با زبان ایتالیایی می باشد، البته واضح است که دروسی به زبان انگلیسی هم ارائه می گردد که بیشتر مربوط به رشته های مدیریتی و تجاری است اماکاملا روشن  است که آشنایی و تسلط به زبان ایتالیایی موجب می شود دانشجو انس و تطبیق بیشتری با محیط پیرامون خود داشته باشد و به مراتب راحت تر وارد بازار کار خواهد شد.

سیستم آموزشی در ایتالیا

مقطع تحصیلی

پیش نیاز

مدرک اعطایی

طول مدت

نحوه ارزشیابی مدرک در ایران

تحصیلات‌ ابتدایی‌ در ایتالیا(Elmentare)

5 سالگی

 

5 سال

 

متوسطه‌ در ایتالیا (Media)

تحصیلات ابتدایی

 

3 سال

 

دبیرستان‌ در ایتالیا (Superiore)

متوسطه‌

(Diploma di Maturita)

5 سال

 

دانشگاه در ایتالیاDU
(Diploma Universitario)

دیپلم‌ دبیرستان‌ (Diploma di Maturita) دارندگان‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ از کشورهای‌ دیگر نیز می‌توانند پس‌ از گذراندن‌ امتحانات‌ زبان‌ ورودی‌ که‌ دانشگاه‌ مورد نظر برگزار می‌کند مجوز ورود به‌ دانشگاه‌ را دریافت‌ نمایند

DU
Diplomato in——
گرایش

2-3 سال

کلیه‌ مدارک‌ دانشگاهی‌ از جمله‌ مدرک‌ Laurea، با 2 یا 3 سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، “کاردانی” ارزشیابی‌ می‌شود.

‌ DL
Diploma di Laurea
لیسانس در ایتالیا

DUمرتبط با رشته انتخابی (دارندگان DU می توانند از دوم ‌ DLوارد این مقطع شوند و نیازی به گذراندن سال اول ‌ DLندارند.

DL

4-6 سال

بعد از دیپلم‌ دبیرستان، برای‌ دوره‌های‌ 4 ساله‌ تحصیل، “کارشناسی” ارزشیابی‌ می‌شود.
بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ برای‌ دوره‌های‌ 5 ساله‌ تحصیل، “کارشناسی‌ ارشد “ارزشیابی‌ می‌شود.

DS
Diploma di Specializazione
فوق لیسانس در ایتالیا

داشتن DL و قبولی در آزمون ورودی

DS

2-5 سال

با شرط‌ گذراندن‌ حداقل‌ 2 سال‌ تحصیلی‌ و داشتن‌ کارشناسی، “کارشناسی‌ ارشد”  در تخصص یاد شده‌ ارزشیابی‌ می‌شود و یا با نظر کمیسیون‌ ارزشیابی صحت‌ صدور آن‌ تأیید می‌گردد

DR
Dottorato di Ricerca
دکتری در ایتالیا

داشتن DL و قبولی در آزمون ورودی
گاها داشتن DS نیز ضروری است

DR

3-4 سال

با شرط‌ داشتن‌ مدارک‌ Laurea  یا کارشناسی‌ ارشد، “دکترا” ارزشیابی‌ می‌شود.

نکته: در مدارک‌ دانشگاهی‌ ایتالیا واژه‌ Dottore/Dottoressa آورده‌ می‌شود که‌ این‌ نباید با مدارک‌ دانشگاهی‌ سطح‌ سوم‌ در کشور ایتالیا (Dottore Di Ricerca) اشتباه‌ شود.
 italy04

زبان مورد نیاز تحصیل در ایتالیا

لازم به ذکر است که تحصیل در ایتالیا اکثریت  رشته ها در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی ارائه میشوند و نیازمند ارائه مدارکی دال بر دانش زبان ایتالیایی است. البته تعدادی از رشته ها مانند علوم مهندسی , اقتصاد , مدیریت , کسب و کار بین المللی پزشکی , داروسازی , بیوتکنولوژی و … به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. در مقطع کارشناسی ارشد بیش از 148 رشته به زبان انگلیسی نیز تدریس میشوند که در این مقطع داشتن مدرکی دال بر دانش زبان انگلیسی مانند IELTS (Academic) 6 و یا TOEFL iBT 80ضروری است. در مقطع دکترا تمام رشته ها علاوه بر ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز ارائه خواهند شد.
پذیرش در مقطع کارشناسی جهت تحصیل در ایتالیا دانشگاه های ایتالیا یک بار در سال انجام میگیرد که محدوده زمانی آن معمولا از سپتامبر تا ژوئن (اواسط مهر ماه تا اواخر خرداد ماه) است و شروع ترم در ماه سپتامبر (اوایل شهریور) می باشد .در مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع دانشگاه ها ممکن است یک یا دو بار در سال پذیرش انجام شود که مهلت پذیرش برای ترم پاییز سپتامبر تا ژوئن (اواسط مهر ماه تا اواخر خرداد ماه) است و برای ترم بهار از ژوییه تا نوامبر (تیرماه تا اواسط آذر ماه) است. لازم به ذکر است که رشته های تحصیلی در ترم دوم بسیار محدودتر از ترم اول می باشد. در مقطع دکتری یکبار در سال و معمولا در محدوده زمانی ماه های مارس تا دسامبر اسفند ماه تا آذر ماه و شروع ترم بسته به نوع دانشگاه از نوامبر تا فوریه است.

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه تحصیل جهت اعزام دانشجو و تحصیل در ایتالیا در شهرهای مختلف, دانشگاه ها و مقاطع تحصیلی در کشور ایتالیا متفاوت می باشد. اما می توان گفت میانگین شهریه دانشگاه های ایتالیا 3000 تا 4000 یورو در سال است. این شهریه در مقایسه با شهریه بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی بسیار ناچیز است .حفظ کیفیت آموزشی و ارزش بالای مدارک تحصیلی دانشگاه های ایتالیا در اروپا و جهان در کنار هزینه اندک تحصیل این کشور را به مقصد بسیاری از مشتاقان تحصیل تبدیل کرده است. همچنین وجود ارتباطات علمی میان دانشگاه های این کشور و دیگر کشور های اروپایی,آمریکا و کانادا بر جذابیت های تحصیل در ایتالیا می افزاید. هزینه زندگی ماهانه در کشور ایتالیا به طور میانگین 500 تا 700 یورو در ماه می باشد که با توجه به سبک زندگی شخص متغیر است. محل اسکان بیشترین سهم را در این هزینه دارد. بسته به اینکه متقاضی,خوابگاه, سوئیت های دانشجویی و یا آپارتمان های یک یا دو خوابه را مد نظر داشته باشد این هزینه متفاوت است.اما به طور کلی میتوان مبلغی در حدود 150 تا 500 را به صورت ماهیانه برای آن در نظر گرفت و برای هزینه های دیگر مانند خورد و خوراک و ایاب و ذهاب مبلغی در حدود 150 تا 200 یورو کفایت میکند.
بورسیه های تحصیلی کشور ایتالیا
از آنجا که کشور ایتالیا به دانشجویان خارجی که از کشورهای کمتر توسعه یافته برای اخذ پذیرش در دانشگاه های ایتالیا اقدام میکنند بورسیه هایی را اختصاص میدهد رقابت برای اخذ پذیرش از دانشگاه های تراز اول ایتالیا بسیار شدید است. اگر شما قصد تحصیل در ایتالیا به صورت تقریبا رایگان را دارید بهتر است هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهید. از جمله این بورس ها می توان به بورس های استانی (DSU) اشاره کرد. مبلغ این بورس ها معمولا در محدوده 3600 تا 5200 یورو در سال می باشد و نکته حایز اهمیت این است که دانشجویان ایرانی نیز می توانند بدون در نظر گرفتن معدل و نمرات دوران پیشین تحصیل خود از این بورس ها استفاده کنند.
 
متقاضی این بورس میبایست پس از اخذ پذیرش از دانشگاه با ارائه مدارک مالی مربوط به والدین خود مانند اجاره نامه – فیش حقوقی – شناسنامه سرپرست و … برای این بورس اقدام کند. از سوی دیگر چنانچه متقاضی دارای شرایط ممتاز تحصیلی نظیر مدرک زبان IELTS بالا یا GRE ,رزومه پژوهشی قوی, مقالات بین المللی,معدل بالا و … باشد میتواند از بورس هایی به مبلغ 11.000 تا 14.000 یورو در سال بهره مند شود. از نکات مثبت این بورسیه ها میتوان به بلاعوض بودن آن اشاره کرد و دانشجو تعهدی به بازپرداخت آن ندارد. ضمن آنکه داشجو اجازه 10 ساعت کار در هفته در مقطع کارشناسی و 20 ساعت درمقطع کارشناسی ارشد و 25 ساعت کار در هفته در مقطع دکتری با حقوق میانگین هر ساعت 6 تا 9 یورو را دارد.
 italy05

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

بعد از به پایان رسیدن تحصیلات در کشور ایتالیا میتوان برای مدت زمان حداقل 6 ماه ویزای تحصیلی را تمدید کرد و یا برای تبدیل آن به انواع دیگر ویزاهای اقامتی ازجمله ویزای کار اقدام نمود. شرط اقدام برای اقامت دائم ایتالیا حداقل 5 سال زندگی در خاک این کشور می باشد که 2 سال آن باید با کار و پرداخت مالیات باشد و از زمان ورود فرد به خاک این کشور و اخذ کارت اقامت این مدت محاسبه میگردد.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

 
رشته پزشکی , دندان پزشکی و داروسازی در ایتالیا به دلیل داشتن کنکوری دشوار که به نام آزمون IMAT شناخته میشود و در سال یکبار (در اوایل سپتامبر در شهرهای مختلف ایتالیا و شهر دبی امارات) برگذار میگردد و همچنین تعداد محدود ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی , گزینه مناسبی برای تحصیل نیست. اگر شما نیز به دنبال تحصیل با شرایطی مناسب و هزینه اندک در رشته های پزشکی , دندان پزشکی و داروسازی هستید تحصیل در کشور چین و روسیه را به شما پیشنهاد میکنیم.برای اطلاع از شرایط عالی و استثنایی این دو کشور در زمینه تحصیل در رشته پزشکی به دیگر مقالات سایت مراجعه نمایید.

italy06